mandag 29. november 2010

Min farfars familie

Dette er familien som jeg bruker mye tid på for tiden, når det gjelder slektforskning.

Hans Halvorsen, min oldefar.
2. mars 1884 giftet arbeider Hans Halvorsen og pige Karen Marie Hansen seg. Da hadde de fått sitt første barn Mathea Alvilde som var født 24 januar 1884 og døpt 23 mars i Jacobs kirke. De bodde da i Øvre Vaskegang 4 i Kristiania.

3 år etter, den 8 mai 1887 sto de igjen ved døpefonten i Jacobskirke, i Kristiania, denne gangen med lille Signora Konstance som var født 7. apr 1887. Hans var da iflg kirkeboka Mekan.arb. og familien bodde i Fjerding 41.

6. sep 1889 ble deres første sønn født, Hans Johan da bodde den lille familien fortsatt i Fjerdingen 41 og så den 13 okt  tok det igjen turen til døpefonten i Jaocobs kirke.

Våren 1894, den 3 mars kom deres andre sønn Tollef Christen Breda (min farfar) til verden og den 8 mars ble han døpt i Jaobs Kirke. Da hadde familien flyttet til Fjerdingen 15. Hans var nå iflg kirkeboka  dagarbeider.

Neste spor jeg finner etter familien er i folketellinga for Kristiania 1900. Men da er det bare  Karen Marie som bor sammen med barna, som “forsørges av moderen” hun skaffer famlien mat ved "Skuring etc. i husene". 

Min far fortalte at hans onkel Hans Johan var sjømann, men han viste ikke hvor det var blitt av ham, det ble sagt at han muligens dro til Amerika, men jeg har ikke klart å finne han i noen emigrantprotokoller. Så hvor ble det av han?

Fra Norwegian Heritage

Så var det den eldste søsteren Mathea Alvilde, om henne ble det sagt at hun var diakonisse og dro til Amerika, etter det hørte ingen fra henne.
Alvhilde har jeg klart å finne på Ellis Irland.
En dag i 1911 pakket hun kofferten og dro fra Kristiania og over til England, der tok hun båten Maurentania med kurs for Amerika. På Ellis Island forklarte hun at hun skulle til sin venn pastor Ellingsen i Illions i Chicago. Der forsvinner mine spor etter henne. Så hvordan gikk det med henne?

Tollef, min farfar.







Min farfar Tollef ble sjømann og senere jobbet han som vaktmester på Nitedals krudtverk og senere på Røde Kors Hospital i Oslo.

Men hvordan gikk det med Hans og Karen Marie? Hvem var de og hvem var deres foreldre? Karen kom fra Tønsberg, så jeg prøver å finne henne i kirkebøker derifra.

Så jeg har mye spennende dektektivarbeid igjen for å få litt "kjøtt på bena" til denne familien.

1 kommentar:

  1. Hallo Gunn! og takk igjen for de fine kommentarene hos meg. De er av stor betydning for min motivasjon og en sikkerhet for at ikke tankene går på tomgang. De gjør lett det, når bare lesere blir registrert, uten spor av noen meninger. :)

    Så var det dette innlegget da. Det gjorde meg litt nysgjerrig og skal undersøke litt nærmere. Du skal gjerne se at vi er i slekt også. I min familie har vi også Hans Halvorsen og en som til og med er i live. Jeg mener å huske at det har vært flere av dem bakover i tiden. Det kan bli spennende, selv om vi ikke er de eneste med dette etternavnet.

    Jeg skal forsøke å komme i kontakt med han, som for tiden er i Spania. Og andre som kan ha minner og kunnskaper om dette. Skulle du ikke høre mer på ei stund, må du synge ut - høyt og klart, slik at jeg våkner opp igjen. :) Har en tendens til å gjøre det i mellom andre gjøremål. Men dette tror jeg at jeg skal huske. :) Tror jeg.

    Hei igjen og ha flotte dager fremover, på alle områder!!

    SvarSlett